Pistonun alt ölü
noktaya hareketiyle Atmosfer gazı
emilirek kuru hava filtresinde
temizlenir ve emme sübaplarından
geçer, pistonun üst ölü noktaya
hareketiyle birlikte basma subapları
ile sıkıştırılır. Pistonlu kompresör
kafa bloğu, elektrik motoru
kayış-kasnak sistemi yardımı ile
tahrik edilir. Kafa bloğunun,
pistonlarla silindirler arasında ve
krank ana ve yatak rulmanlarının
yağlanması amacıyla denenmiş
markaların özel olarak ürettiği
Pistonlu kompresör yağları biyel
kollarındaki yağlama çubukları
sayesinde çarpmalı yağlama
sistemiyle yağlanırlar.
Eğer kompresör tek kademeli ise
basma subaplarının bastığı basınçlı
hava, önce bir kollektör yardımı ile
toplanır ve daha sonra çekvalf
sisteminden geçirilerek hava
deposuna yönlendirilir. Depoya giriş
öncesindeki çekvalf, depoda bulunan
basınçlı havanın geri dönüşünü
engeller. Ayrıca duruş anında
kollektör ve pistonların üzerinde
kalan basınçlı havanın tahliyesi
bazı tiplerde basınç otomatiği ile
bazı tiplerdeyse selenoid valf
yardımıyla yapılmaktadır.
Kompresör çift veya üç kademeli ise,
alçak basınç kademelerinin bastığı
hava daha sonra ikinci veya üçüncü
kademelere ara soğutucu sistemiyle
aktarılır ve daha sonra yine bir
kollektörde toplanarak çekvalfden
geçirilir, hava deposuna
yönlendirilir.
Depo içerisinde doğal olarak yoğuşan
Atmosfer gazı içindeki su buharı,
daha sonra depo altındaki su tahliye
vanaları ile atılmaları sağlanır. Bu
sayede bir kısım nemi tutulmuş olan
hava, kullanıma sunulmuş olacaktır.
Ayrıca ihtiyaç doğrultusunda, sistem
nem ve su rahatsızlığı yüksek olan
işletmelerde, kompresör sonrasında
basınçlı hava kurutucusu
kullanılabilir.
Elektrik motoruyla çalışan pistonlu
kompresörler, endüstride en çok
kullanılan kompresör türüdür.
Belirli bir yere kurulan ya da
inşaatlarda ve yol yapımında
kullanılacak biçimde araba üstüne
takılan pistonlu kompresörler,
benzin ya da dizel motoruyla
çalışır. Kompresörün önemli
parçaları, gövde, krank mili, piston
kolu, piston ve silindirdir. Emme ve
egzoz supapları, silindirin üstünde
yeralır. 56 bar'a kadar olan
basınçlar için tek kademeli modeller
yeterlidir, ama daha yüksek
basınçlara ulaşmak için, iki
kademeli (alçak ve yüksek basınç
kademeli) kompresörler
kullanılır.Alçak basınç silindirinde
atmosfer basıncmdaki hava,
kompresörün çıkış basıncının kare
köküne eşit bir basınç değerine
kadar sıkıştırılır. İkinci
kademedeyse, daha da sıkışarak,
çıkış değerine ulaşır. Bu oranlarda
güç gereksinmesi en alt
değerindedir. Sıkışma sonunda, ısı
ortaya çıkar. Yağlamayı
etkileyebilecek sıcaklık sorununu
ortadan kaldırmak için, alçak ve
yüksek basınç kademelerinin arasına
genellikle bir soğutma düzeneği
yerleştirilir. Bu amaçla, su ya da
hava soğutmalı ısı değiştiricisinden
yararlanılabilir.
İÇTEN YANMALI MOTOR'larda olduğu
gibi, kompresörlerde de,
silindirlerin dizilişi ve
düzenlenmesi çok çeşitlidir. Ama
çoğunda, art soğutucu türünden bir
ek soğutma kademesi bulunur.
Soğutma, aygıtın büyüklüğüne ve
özelliklerine göre ya havayla ya da
suyla sağlanır. Sıkıştırılmış hava,
çoğunlukla bir depoda biriktirilir
|