Vidalı kompresör basınçlı hava
üretmek için piston yerine birbirine
geçmiş rotor çiftinin kullanıldığı
pozitif yerdeğiştirmeli makinadır.
Rotorlar bir mil üzerindeki helisel
loblardan oluşur. Rotorların biri
erkek rotor olarak adlandırılır ve
onun helisleri dolgun yuvarlak
çıkıntılardan/loblardan oluşur.
Diğer rotor dişi rotor olarak
adlandırılır ve erkek rotorun
loblarına karşılık gelen
yivleri/yuvaları vardır. Tipik
olarak, erkek rotorun dört lobuna
karşılık, dişi rotorda altı yiv
kullanılır(*) . İki rotor birbirine
geçmiş olarak dönerken, erkek
rotorun bir turuna karşılık, dişi
rotor sadece 240º döner. Dişi
rotorun bir tam tur dönmesi için
erkek rotor 1.5 tur döner.
*Erkek rotorun lob sayısına karşılık
dişi rotorun yiv sayısı vida
üreticisine göre değişir. Ama,
daima, dişi rotorun yiv sayısı erkek
rotorun lob sayısından fazladır.
Erkek rotor hareketini elektrik
motorundan veya içten yanmalı
motordan alır. Erkek rotorun dört
lobu olması bir turda dört
kompresyon çevrimi oluşturur.
Böylece, vidalı kompresörler
pistonlu kompresörlerle
kıyaslandığında dalgalanmıyor
sayılacak nitelikte basınçlı hava
üretilirler. Basınçlı hava vidalı
kompresör ünitesinden çıkarken,
dalgasız (sabit akışlı, titreşimsiz)
çıkıyor denilebilir.